Pedagogická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Tomas Hlava

O mne

Som Tomáš Hlava, skeptik, empirik a knowmad.
Pracujem ako výskumný pracovník Centra výskumu didaktiky cudzích jazykov a literatúr PdF UK. Vysokoškolské vzdelanie som získal v odbore učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov v aprobácii anglický jazyk a literatúra – pedagogika na PdF UK v Bratislave, na ktoré som priamo nadviazal štúdiom tretieho stupňa v rámci vedného odboru Didaktika cudzích jazykov a literatúr, taktiež na PdF UK v Bratislave. Pedagogicky sa činím v bakalárskom stupni, kde vediem semináre z anglickej morfológie a syntaxe, príležitostne tiež vyučujem v doktorandskom štúdiu, konkrétne generatívnu, kognitívnu a systémovú lingvistiku. Vo svojej tvorivej činnosti vychádzam z myšlienok školy kognitívnej lingvistiky. Fascinuje ma temporalita, jej konceptualizácia a reprezentácia na pozadí stelesnenej kognície a kultúrnych vplyvov, ich miesto v osvojovaní si TAM systému materinského jazyka a ďalšich jazykov; a to lingvisticky podstatné - manifestácia temporality v jazykovej variabilite.

Výskum

Projekt, na ktorom momentálne pracujem, sa týka identifikácie nezrovnalostí v lexikálnom aspekte slovies v slovenčine, angličtine a taliančine - jadrom štúdie sú lexikálne nuansy vzhľadom na Vendlerovu klasifikáciu slovies, ktorá je základným východiskom výskumu aspektálnosti slovesa v SLA. Skúmam to, ako sa slovesá v rôznych jazykoch a kultúrach odlišujú na úrovni hodnoty lexikálneho (inherentného) aspektu. Túto variabilitu za posledné desaťročie naznačili viaceré práce (Talmy, Tatevosov, Nishi a Shirai), no výrazne hlbšie skúmanie toho, ako jazykový a kultúrny kontext formuje naše chápanie a používanie slovesného významu na úrovni aspektu to výrazne nepodnietilo, a rozhodne nie v týchto troch jazykoch. Skúmaný jav sa stáva obzvlášť zložitým vďaka kompozičnej povahe aspektuálnej hodnoty vo vetách, na ktorú upozorňujú Brinton, Verkuyl, či Olsen. Mojou prácou chcem umožniť, aby bol proces skúmania medzijazykových rozdielov v oblasti lexikálneho aspektu metodologicky čistejší, keďže súčasný výskum v SLA variabilitu na úrovni lexikálneho aspektu nezohľadňuje.

Projekty

VEGA 2023-2024 Analýza interakcie ontologického, gramatického a predikátového aspektu v medzijazyku hovoriaceho slovanským, germánskym a románskym jazykom
hlavný riešiteľ

VEGA 2020-2022 Románske jazyky a multilingvizmus. Vývoj slovesného času a vidu v medzijazyku
spoluriešiteľ

VEGA 2017-2019 Vzťah medzi mentálnymi reprezentáciami systému anglického jazyka, performanciou v metalingvistických úlohách a produkciou v reálnych komunikačných situáciách pri učení sa anglického jazyka
spoluriešiteľ

VEGA 2013-2015 Kontinuálne rozvíjanie deklaratívnych a procedurálnych vedomostí pri vyučovaní gramatiky angličtiny v primárnom, sekundárnom a celoživotnom vzdelávaní na Slovensku
spoluriešiteľ

Publikácie

Články v časopisoch

Toth, Z., Hlava, T., Gómez-Pablos, B. (2023). Tense and aspect in the interlanguage of Slavic speakers learning Romance languages. International Journal of Multilingualism, 1–29. doi.org/10.1080/14790718.2023.2224007

Kapitoly

Šipošová, M., Hlava, T. (2020). Uses of Augmented Reality in Tertiary Education. In T. Prodromou (Ed.), Augmented Reality in Educational Settings (pp. 195–216). BRILL. doi.org/10.1163/9789004408845

Monografie

Hlava, T., Šipošová, M., Hankerová, K. (2020). Vzťahy a interakcie deklaratívnej a procedurálnej roviny vo výučbe anglickej gramatiky. Univerzita Komenského v Bratislave.
Available Here

Kompetencie

RStudio
SPSS
Past

PsychoPy
Obsidian

DeepLearning
MachineLearning